Bokmal

Bokläsarsöndag.
Jag har precis läst ut Maria Küchens De behövande. Precis lagt den ifrån mig. Första Küchen-bok jag läst, men med tanke på att jag påbörjade den 294 sidor långa boken imorse tror inte det blir den sista.
Vackraspråketfinaordensnyggastilen.

Såhär står det om De behövande på bokens baksida:

"En ung kvinna flyttar med sitt nyfödda barn från Stockholms förorter till en skärgårdsö. Hon söker ett annat liv och finner styrka i sin självvalda ensamhet.
  Mannen hon hyr av är gammal och besviken. Motormannen kallades han förr, när han också var full av styrka och lust.
  I stan finns Niklas och Sara och Tommy, unga övergivna människor vars liv snart ska gå sönder.
  Dessa livslopp hör ihop sen förut, korsas, bryter med våld och kärlek in i varandra. Högt över allt svävar örnarna; ser allt, bryr sig inte. Bilar och människor flyttar sig fram och tillbaka där nere, det ser ut som en lek - en lek med liv och död."

Kapitlena är korta, en del bara en mening långa. Språket är poesi uppblandat med spänning och en viss skräck för vad som komma skall. Men man fortsätter att läsa, och det är jobbigt att det inte går fortare.
Tidsperspektiven snurrar runt varandra, nutiddåtidåratalsedansläktingarssläkthistorier. Men på nåt sätt hänger allt ändå ihop, på de mest makabra vis.
En riktig Mikaela-bok. En riktig Mikaela-bok för en riktig bokläsarsöndag.
En bokläsarsöndag och pastasöndag och istekokarsöndag. Hepphepp!

                           

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
RSS 2.0