Feng shui

Apan skriver om Feng Shui och om hur hon rensar hemmet på allt som inte används.
När jag läser det slås jag av en snilleblixt - det är ju det jag gör! Hokus pokus eller ej, feng shui handlar i grund och botten om att göra sig av med materiella saker som bara tjänar till att sno energi (= inte används) samt att genom att rensa bland sina ägodelar och hem (= städa ur skiten en gång för alla) nå det lugn inom sig som hemmet (förhoppningsvis) speglar.

Så nu feng shui:ar jag. Det låter för övrigt mycket häftigare än 'storstädar':
Jag rensar garderoberna, för jag mår dåligt av att veta att där ser ut som fan.
Jag sorterar i skåpen, för jag blir lugn av ordning och reda.
Jag köper boxar till räkningarna på IKEA, för jag vet att innan de förbannade papprena når fram till pärmarna ligger de ändå bara på köksbordet och skräpar.
Jag gnuggar lister och vägguttag, helt enkelt för jag vet att de inte har blivit gnodda på på ett bra tag.

Och inte nog med det. Jag feng shui:ar mer än hemmet. Plånboken till exempel; för att jag suger på ekonomi.
Kylskåpet; för att jag tröttnat på färdigmat och halvfabrikat.
Hjärnan; för att där har samlats en hel del skräp genom åren.
Framtiden; för att sommaren snart är slut och jag går på termin 3 vid högskolan och möter en lång mörk höst med öppna armar.

Tack Apan, för att du feng shui:ar och öppnar ögon! Nu har jag bara hallen kvar. Och resten av skåpen. Och förrådet. Och bilen.

(Nu ska jag ut och springa. Joho'rå. Jag feng shui:ar nämligen livet också.)
Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
RSS 2.0