Storkoksrecept

Husmor är på G ibland! Och hon älskar pasta, minns ni? Här är några skitbra storkoksrecept för fullspäckade dagar som typ Kristianstadsdagarna eller bara andra köriga dagar. Som vanligt är det minutiösa mått som gäller (HAHA!) och alla tre blir bara godare ju längre de står. (Ja, kanske inte i en hel vecka, men ni fattar!)

Idag har jag t.ex. gjort en STOR ugnsform lasagne. Jag älskar lasagne:

Jag steker upp en massa köttfärs i olivolja ihop med mycket hackad lök och många finrivna klyftor vitlök tills det blir genomstekt. Sen häver jag i krossade tomater och tomatpuré och låter det koka ihop lite. Kryddar med salt, svartpeppar, lite chili, balsamico och basilika. Mycket basilika.
Sen gör jag bechamelsås! Eller ostsås, beroende på hur mycket ost som behöver bli uppäten ASAP. D.v.s. smälter smör (once again: aldrig margarin) och vispar ner mjölk som jag shake:at med mjöl och låter såsen koka upp till rätt konsistens. Blir den för tjock späder man med vatten, blir den för tunn öser man på mer mjölblandning (eller grädde!). Krydda med salt och vitpeppar. (För ostsås: häv i riven ost innan du kryddar och låt smälta.)

Varva lasagneplattor med köttfärssås och bechamel i så många lager som plattorna och såserna räcker helt enkelt. På de översta plattorna häller man den sista bechamelsåsen och massor av stark riven ost. Eller mozzarella. Eller parmesan. Jag gillar som sagt kylskåpsrensningar.
In i ugnen, 200 grader i 35-40 min. Låt vila 10 min innan servering.


Har man en påse tomater som börjar bli dåliga måste man göra tomatsås:

Då hettar man upp en djup stekpanna med massa god olivolja och fräser många klyftor vitlök i det. (Och finriven gul lök om man vill ha.) Sen häver man i de hackade tomaterna - eller färdigkrossade på konserv - och smaksätter med tomatpuré, chili och MYCKET basilika. Har man andra örter ska man slänga i så mycket man kan.
Späda med vitt vin kan man göra här. Vin är en jävla bra grej.
Sen ska tomatsåsen koka läääänge, ju längre den kokar desto godare blir den. Späd efter hand som vätskan kokar undan med kycklingbuljong (vatten+buljongtärning eller fond). 2 timmar brukar bli super. Smaka sen av med salt, färskmalen svartpeppar och - om man heter Mikaela - lite mer vin.
Servera med nykokt spaghetti (såsen kan stå i kylskåpet och värmas upp under omrörning) och ett berg av parmesan.


Eller så gör man som jag gjorde idag, och tömmer frysen för att få in rårörd jordgubbssaft och passar på att rensa kylskåpet samtidigt. Då kan man göra en god kycklingsås:

Fräs strimlad kyckling i olivolja tilllsammans med en finhackad lök och pressad vitlök. Tillsätt strimlad squash och slå på lite vatten när kycklingen fått färg. Låt koka ihop med en buljongtärning.
Slå på grädde, några rejäla slevar pesto och koka upp på nytt. Krydda med salt, lite chilipeppar och timjan. Koka tills kycklingen är genomlagad och konsistensen precis lagom simmig. Servera med nykokt penne eller tagliatelle och - självfallet - rostade pinjenötter och färskmalen svartis.


En alternativ smaksättning till kycklingen är om man har en bit god mögelost i kylen. Då ersätter man peston med den, och timjan med persilja. Tomatsåsen kan dessutom användas till hemgjord pizza eller som grund i köttfärssås.
Bara så ni vet.

                                   


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
RSS 2.0