Cevapcicci-minnen

För ett par år sen åkte jag och två vänner till Kroatien en vecka.
Det är fortfarande den galnaste semestern jag varit med om, på så många sätt, och den lämnade många minnen med varierande trevlighetsgrad efter sig.
Vi bodde på ett all inclusive-hotell ute på vischan utanför Dubrovnik och blev vänner med ett gäng kriminella göteborgare som vi hängde med större delen av veckan. Vi solade och badade och åt och på nätterna festade vi med den inhemska befolkningen på den enda puben i området där vi redan efter två nätter inte längre behövde betala för drinkarna. Det var här jag och Marie ramlade rakt ner i stenplattorna - jag kan fortfarande höra smällen i mitt stackars bakhuvud - och Emelie klädde av sig i skyltfönstret. Det var här vi skulle bräcka killarna i biljard - never happened - och lära Zlatko säga "Skål tamejfan" - did happened - och krossa ölglas så de exploderade och regnade ner mot marken som glassplitter. Blodbad och spruttårar och hångel. Sen gick vi och nakenbadade i hotellpoolen mitt i natten.

Alltså, jag svär. Kroatisk sprit är nåt särskilt.
Jag kan fortfarande inte dricka Gin&Tonic igen.

Men iallafall. Vi åt cevapciccis tills vi storknade. De serverades med flödiga pommes, ajvar och finhackad rödlök - och det var så jävla gott! Som vanligt kan man ju inte återkalla den exakta smaken hemma, men jag tycker om cevapciccis ändå. Såhär gör jag mina:

- Hacka en gul lök tillsammans med 2-3 klyftor vitlök. Blanda i nöt- eller lammfärs (ca 600g till 4 pers), ett ägg, ev. lite ströbröd och så alla jäkla kryddor: salt, svartpeppar, chilipulver, spiskummin, koriander, ingefära, hackad persilja och en smula gul curry. Blanda ihop och låt stå 10 min.
- Forma små avlånga korvar av färsen och stek på medelvärme i olivolja.
- Servera med finhackad rödlök (massor), ajvar (en del), strimlad isbergssallad (lagom) och hemgjorda, tunna pommes frites.

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
RSS 2.0